Vi er stadig på jakt etter en mer effektiv bruk av tiden. Og innimellom er det noen som finner på noe ekstra smart for å effektivisere. Da Tesco skulle slå seg opp og utvide sin markedsandel i Sør-Korea, kom de på en glitrende ide om hvordan de kunne forvandle folks ventetid til handletid. Deres største konkurrent hadde mange flere butikker. Utfordringen de ga seg selv var som følger: Kan vi bli nummer 1 uten å øke antall butikker? Ta en titt på videoen for å lære mer om hvordan Tesco valgte å gjøre det.
I hovedtrekk så handlet det om å studere det koreanske folket nøye. De fant ut at sørkoreanerne er nummer 2 på listen over verdens mest arbeidsomme folk, og dagligvarehandling er ikke det morsomste de vet om. Ideen de kom opp med var: La butikken komme til folket. De laget virtuelle butikkhyller som var helt like som hyllene i en ekte butikk. Disse hyllene plasserte de på metroen og andre steder der folk haster forbi på sin vei til og fra. Varene i de virtuelle hyllene ble utstyrt med QR-kode, og med en smarttelefon i hånda er det ikke mer komplisert enn å skanne riktig QR-kode for å få den varen du ønsker direkte levert på døra hjemme hos deg!
For ikke veldig lenge siden utstyrte RIMI Jernbanetorget med virtuelle hyller. Prinsippet er nesten det samme som i Sør-Korea, bortsett fra at RIMI ikke leverer varene hjem til deg. Skanningene dine legger seg direkte i en handleliste på smarttelefonen, som du kan ta med deg til nærmeste butikk. Du kan også skanne varer du er i ferd med å gå tom for hjemme, slik at neste gang du skal i butikken trenger du ikke å ta med deg en papirlapp som er skrevet for hånd med melk, brød og smør. Men du må fortsatt ta turen til butikken selv for å få varene i hus – og du må for all del ikke glemme telefonen igjen hjemme!
Plassering av virtuelle varehyller på Jernbanetorget og andre knutepunkter for kollektivtrafikk kan være smart i Norge. På den måten får folk anledning til å bruke ventetiden når toget er forsinket eller innstilt til å sørge for å få mat i hus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar