torsdag 6. desember 2012

Hvordan bruker vi vår kreativitet?

Det er et stort spørsmål som har flere dimensjoner. Mange av disse ble strålende belyst av Thomas Berman på Abelias Kokepunkt om samfunnsinnovasjon 5. desember. Han viste blant annet frem et bilde av en robotvekkerklokke som skyter ut en helekopterlignende hatt som du må fange og sette på plass for at klokka skal slutte å ringe. - Er det dette vi ønsker at vår kreativitet skal brukes til, spurte han. Når settingen og temaet er samfunnsinnovasjon, er det lett å svare et tydelig nei på dette spørsmålet. Kreativiteten vår skal jo brukes til å skape nye løsninger til gamle samfunnsutfordringer. Den skal bidra til å skape gode prosesser. Den skal åpne opp dører – ikke lukke dem igjen. Den skal se mulighetene – ikke problemene. I utgangspunktet en helt uunnværlig egenskap for å lykkes med alle former for samhandling, nytenking, innovasjon, kommersialisering, forretningsutvikling osv. osv.

Jeg opplever likevel at ordet kreativitet i mange miljøer ikke er helt stuerent. Nærmest som et skjellsord slenges det ut i forsamlinger – ja, du som er så kreativ, du kan vel løse dette på et blunk? Eller som en venninne av meg fikk høre av sin sjef en gang: Kan du ikke bare være litt kreativ? Dermed senket jernteppet seg, og det siste hun kunne være akkurat da var kreativ. Kreativitet handler mye om samhandling. Det handler om å forstå utfordringer og komme med forslag til løsninger. I utgangspunktet er vi alle kreative. Alle ideer og forslag er like mye verdt. Ulike grupper, fagpersoner og bransjer har sine innfallsvinkler. Når det handler om samfunnsinnovasjon eller forbedring og utvikling av produkter, er det viktig å ta hensyn til alle disse innfallsvinklene og koble dem sammen. Da kan man ikke peke på en person å si: Nå skal DU være kreativ. Det skaper ikke en god grobunn for kreativiteten. Hvordan man organiserer seg for å få det beste ut av kreativiteten varierer fra prosjekt til prosjekt. Mye handler om de menneskene som skal jobbe sammen og hvordan de selv synes de presterer best som team.

Kreativitet forveksles av mange med ord som rar, snål og utenom det vanlige. Dette er ord som ikke nødvendigvis klinger så godt i øret. Å være kreativ er en ting – å være rar er noe helt annet… Og det er kanskje ikke så rart at ordet kreativitet får frem disse assosiasjonene dersom vi ser tilbake på eksemplet med vekkerklokka. Jo rarere en ting er, jo letter er det å komme med kommentaren – ja, det var jo kreativt… – kanskje i mangel av noe annet å si.

Å bruke opp ordet kreativt på slike rare ting synes jeg er trist. Oppfinnelser som virkelig er av betydning, blir sjeldent omtalt som kreative. Da er de enten samfunnsnyttige, problemløsere eller nettverksbyggende. Se bare på vaskemaskinen, internett og mobiltelefonen. Hva har vel ikke disse oppfinnelsene betydd for oss? Dette er kreativitet på høyt nivå.

Når det er sagt, så må jeg også legge til at jeg ble litt ekstra fasinert av at det er funnet opp så utrolig mange rare ting i verden, (og da mener jeg rare – ikke kreative). På internett kom jeg blant annet over denne saken: History of useless inventions. Her finner du en liste med bilder over rare ting som folk har funnet opp. Og ikke nok med det! Her beskrives også en japansk kunstart – som til nå har vært ukjent for meg – som heter Chindogu. Fritt oversatt fra Wikipedia, er Chindogu:

Den japanske kunsten å finne opp geniale hverdags-dingser som ved første øyekast virker som en glimrende løsning på et praktisk problem. Men Chindogu har en utpreget egenskap: Enhver som faktisk prøver å bruke oppfinnelsen, finner ut at den skaper så mange nye problemer, eller er så flau å bruke at den over hodet ikke er til noen nytte.

Og her tenker jeg vekkerklokka over passer utmerket godt inn. Jeg får bilder i hodet av meg selv en tidlig morgen i mørkeste november. Klokka skyter ut helekopterhatten i en enorm fart og med en tilhørende skrikende lyd. Jeg kaster meg opp, slenger armene ut i et desperat forsøk etter å fange elendigheten. Ender opp med å slå ned samboer og knuse hele saken – altså klokka, ikke samboeren… Om ikke annet så er jeg våken!!

Ingen kommentarer: