onsdag 24. april 2013

- Lyst på en brødskive?

- Er du sulten? Har du lyst på en brødskive? Taxisjåføren åpner hanskerommet og byr på en brødskive med gulost fra matpakka si.

Jeg sitter i en drosjebil sammen med en kollega på vei fra en konferanse i Oslo sentrum. Vi har bestemt oss for å gå før lunsjen, for å få maksimalt utbytt av dagen. Og for at dette skal bli riktig så effektivt bestemmer vi oss for å ta en drosje fra sentrum til Majorstuen.

Jeg hutrer og rister av meg vårkulden idet jeg setter meg i bilen. Det blåser i Oslo og varmen har ikke fått fotfeste ennå. Fryser du, spør taxisjåføren og lurer på om jeg synes det er for kaldt i bilen hans. Nei, her er det fint sa jeg. Det var bare så kaldt utenfor bilen.

Det var innledningen til en riktig så hyggelig samtale med en som kjører drosje i Oslos gater. Kari Bremnes ble spilt på radioen, og taxisjåføren spør om vi vet hvor hun kom fra. Vi var usikre, og endt opp med å bruke "google-maskinen" for å finne det ut. Svolvær, ja. Det er Bremnes sitt hjemsted.

Småprat. Mennesker som møter hverandre for første gang.

"Nå er jeg sulten, sier jeg til min kollega". Det var tross alt godt over normal lunsjtid, og jeg er avhengig av hyppige næringsinntak. Før min kollega rekker å svare, sier taxisjåføren: "Er du sulten? Har du lyst på en brødskive?" Han fisker frem en matpakke og vil mer enn gjerne dele.

Jeg har ikke hjerte til å ta matpakka hans. Vet jo at jeg blir møtt av god mat på jobb. Men for en fantastisk drosjetur. Kort, men en tur jeg kommer til å huske lenge.

Det var drosjesjåføren som visste å yte ekstra service! Dagens hverdagshelt!

Ingen kommentarer: