fredag 20. mars 2009

Sosiale medier

Jeg har vært på Webforum 2009
Først vil jeg gratulere Arbeiderpartiet med Farmandprisen for beste nettside i Åpen klasse i 2009. En av juryens begrunnelser for førsteprisen var at nettstedet på en fin måte integrerer sosiale medier. Sosiale medier viser seg å bli en viktigere og viktigere del av verdensveven, men virksomheter, organisasjoner og politiske partier i Norge ser ut til å nøle med å ta dem i bruk. Hvorfor det?

Teknologisk kvantesprang
Valgkampen i USA i 2008 representerer et teknologisk kvantesprang. I 2004, under valgkampen mellom Bush og Kerry, fantes hverken Facebook, Twitter, YouTube, iPhone eller noen av de andre, stor plattformene vi nå kjenner. Det skulle også vise seg at kandidaten som forsto seg på de nye sosiale mediene i 2008 vant stort. I juli i fjor meldte magasinet The Atlantic at Obama i løpet av ett år samlet inn 200 millioner doller og gikk fra 0 til 700 ansatte ved hjelp av online markedsføring alene. Men Obama var - og er - ikke på nett bare for å håve inn penger. Det handler rett og slett om å være der målgruppen hans er - i dette tilfellet velgerne.

It's not about me. It's abuot you.
For mange virksomheter og organisasjoner tror jeg man klør seg i hodet og tenker: Hvordan skal jeg få målgruppene til å komme til mitt nettsted? Hva om man snudde om på spørsmålet: Hvordan kan jeg nå ut til der målgruppene mine er? Da må man tilnærme seg saken på en annen måte. Målgruppene må kontaktes. Dialog må innføres. Og med bakgrunn i tilbakemeldinger kan man utforme noe som målgruppene faktisk vil ha! Det vil ikke forundre meg dersom målgruppen svarer noe i denne retning: "Jeg ønsker å sette sammen min egen nettside med den informasjonen jeg har bruk for. Jeg befinner meg på steder som Twitter, Flickr, Facebook og Wikipedia. Informasjonen dere vil nå ut med må komme på disse plattformene for at jeg skal kunne plukke det opp".

En del av kommunikasjonsstrategien
Det er ikke sikkert Facebook er det rette stedet å være for akkurat din virksomhet. Skal man først ta valget om å gå inn i sosiale medier, er det viktig å ha en forståelse av hvorfor man gjør det. Sosiale medier skal heller ikke ta over for de tradisjonelle mediene, men fungere som et tillegg, kanskje en måte å nå ut til nye målgrupper.

Jeg har lyst til å trekke frem et par eksempler der man tar brukerne sine på alvor. Tromsø kommune har laget en fiffig liten sak de har kalt "GataMi". Her kan beboere i kommunen rapportere eller sende innspill om alt fra hull i veibanen til dårlig brøyting, og få svar direkte. Dagbladet og VG benytter Twingly i slutten av alle artiklene. På denne måten kan din blogg bli listet under en sak, dersom du skirver om det samme temaet. Har en virksomhet blogg, kan man enkelt kommentere nyheter som er av betydning for virksomheten, pinge hos Twingly og vips så har du tilgang til alle lesere av VG og Dagbladet på nett - HELT GRATIS!

Jeg tror det er viktig å følge med på utviklingen av sosiale medier på nett. Det er i denne retning nettet utvikler seg, og tar du ikke del i utviklingen nå, kan det være vanskelig å hoppe på senere!

Ingen kommentarer: