tirsdag 20. august 2013

Lekser er kjedelig...

I disse skolestarttider har jeg lyst til å dele en liten dialog jeg hadde med min 5-år gamle barnehagedatter her om dagen.

Hun: Mamma, det er mye morsommere i barnehagen enn på skolen, for på skolen må man gjøre lekser, og det er kjedelig.

Jeg:
Er lekser kjedelig? Hvordan vet du det?

Hun:
Fordi da kan man ikke leke.

Jeg:
Men da kan du jo lære nye ting, og det er jo kanskje den morsomste leken som finnes.

Hun:
Syntes du lekser var gøy da du var barn, mamma?

Jeg:
Ja.

Hun:
Ok da. Kanskje det er litt gøy og litt kjedelig, da.

Jeg:
Mest gøy.

Hun:
Men å jobbe, det er kjedelig det, mamma.

Jeg:
Hvordan vet du det?

Hun: For da må du sitte foran PCen å skrive hele dagen.

Jeg:
Ikke alle jobber er sånn selv om mammas er sånn. Dessuten liker mamma veldig godt å skrive, så da blir jeg jo glad når jeg går på jobb.

Hun:
Men du får jo ikke lov til å gå ut å få frisk luft en gang jo. Og man må jo lufte seg.

Jeg:
Jo, det får jeg lov til. Og rett ved jobben min ligger det en fin park som jeg kan gå meg en tur i om jeg vil.

Hun:
Kan du? Kan jeg få være med?

Jeg:
Ja.

Hun:
Ok. Kanskje det er litt gøy og litt kjedelig på jobb også da.

Jeg:
Mest gøy.

Ingen kommentarer: