torsdag 10. juni 2010

Kunnskap på industriens premisser

Det finnes ordninger der ute som trigger lysten i meg til å starte egen bedrift. Jeg vet det er mye forarbeide - og at jeg må finne ut hva bedriften skal tilby og alt det der. Men når alt kommer til alt, så skal jeg ikke være snauere enn å innrømme at lønnsomhet er særlig viktig;-)

Så derfor starter jeg der og ser på hva som kan være gunstig:

1) Fradrag for inngående merverdiavgift
Altså jeg må ha store maskiner. Noen skikkelig dyre, plasskrevende miljøbeist av noen maskiner. For da kan jeg få trukket fra mva, og samtidig gå rett inn i neste ordning:

2) Garantiordning for kraftkrevende industri
For med disse store maskinene er det klart at jeg lett går under kategorien kraftkrevende industri, og jeg kan inngå avtale om billig strøm i mange år fremover. Dette blir bra!

3) Til slutt plasserer jeg bedriften godt og langt unna hovedstaden. Ikke nok med at jeg slipper unna skumle bakgater - det gir meg i tillegg en rekke økonomiske fordeler.

Men stopp en halv! Dette virker da ikke særlig moderne eller miljøvennlig. Og hva skal jeg egentlig med de enorme maskinene? Det er jo mye mer å hente fra menneskets egen maskin - nemlig hjernen.

Så hvis jeg begynner der da: En bedrift med kunnskap som viktigste innsatsfaktor. Hva gir det meg? Ikke særlig mye er jeg redd - med mindre vi snakker om store kraftkrevende monsterhjerner som er isolert et sted der ingen skulle tru...osv.

Nei, her er det flere enn meg som bør tenke på nytt før jeg skal prøve meg på å starte bedrift.

Ingen kommentarer: