tirsdag 16. desember 2008

Å google, googler, googla, har googla

Å google har blitt et verb, og jeg er veldig god på det. Jeg googler hva det måtte være, og det er svært sjelden jeg ikke klarer å google meg frem til det svaret jeg er ute etter.

I dag fikk jeg til og med mer enn det jeg var ute etter. Jeg har to kompiser som bor i nabolandet, og av ren nysgjerrighet, (eller bare gjerrighet), skulle jeg kjapt sjekke hvor mye det vil koste meg å sende julekort i år.

Med lette fingre over tastaturet spiller jeg inn: Porto sverige i Googles søkefelt. Treff nr en er hjemmesiden til Posten - naturlig nok. Men det som tiltrekker seg min oppmerksomhet er treff nr tre: Billge flyreiser fra Sverige til Porto. Fiffig liten sak.

Sånn rent portomessig så koster det kr 9,- å sende A-prioritet til Sverige eller andre europeiske land. Det fant jeg ved å google. Hva skulle jeg gjort om jeg ikke hadde lært meg å google? Da måtte jeg ha benyttet andre verb som å til postkontoret for å spørre om hva det vil koste. Å google er bedre - da både går og spør jeg på samme tid.

Ingen kommentarer: