tirsdag 7. oktober 2008

Borettslaget pusses opp

Så nysgjerrig man blir når man går hjemme hele dagen. Alt som skjer blir til store og viktige hendelser. Bra at jeg bor i et nabolag hvor det skjer en del. For når baby sover kan jeg ta med kaffekopp, (og babycall), ut på verandaen.

Når borettslaget har bestemt seg for å male fasadene, er det ekstra stor ståhei. Jeg vet jo at polakker brukes til det meste om dagen, men at det er på denne måten det går for seg, det hadde jeg ingen anelse om. Følgende ingredienser er observert fra min veranda:

1) Norsk malemester: Sjefen. Snakker dårlig men høyt engelsk. Kommer i skjorte som det sikkert vil lønne seg å bytte snippene på. Benytter en pinne for å tegne og forklare hvordan det skal males.

2) Polsk malemester: Sjefen for de polske maleren. Snakker dårlig men lavt engelsk. Kommer i dyr og lite miljøvennlig bil. Fungerer som tolk.

3) Polske malere: De som skal utføre jobben. 5-6 stykker. Kommer i bar overkropp og shorts. Mottar instrukser fra polsk malemester på polsk. Jobber fra tidlig morgen til solnedgang.

Tilbehør:
En lift
To stiger
Par-tre malekoster til hver
Maling
Skraper

Fremgangsmåte:
Norsk malemester snakker med polsk malemester på gebrokken engelsk. "You paint like this. Then you paint like this". Det er alt han sier mens han bruker pinnen til å tegne med i grusen. Det ser ut til å være nok, for polsk malemester henvender seg til de polske malerne og forklarer videre på polsk hvordan det skal males. I og med at det bare finnes en lift som tar en person, må de andre benytte stiger eller egenskaper nedarvet fra apene for å få utført sin jobb.

De klatrer og maler og kjører lift og snakker polsk i flere dager. Innimellom kommer norsk malemester for å sjekke hvordan det går og for å si "paint like this". Polsk malemester er der for å oversette. De polske malerne maler så det spruter, og får av den grunn litt ekstra jobb med å fjerne malingflekker. Men etter noen uker blir de ferdige, og veggene ser ut som vegger skal.
Så da kan norsk malemester si til polsk malemester at han skal takke de polske malerne for godt utført jobb. Mens jeg må rette min nysgjerrighet mot noe annet.

Ingen kommentarer: